Samochód osobowy to niezwykle rozbudowana i skomplikowana konstrukcja. Tak naprawdę jako zwykli kierowcy bardzo często nie zdajemy sobie sprawy z tego, jakie elementy występują w nadwoziu i na jakie obciążenia są narażone. Co gorsza przez niewiedzę narażamy się na liczne usterki za sprawą wypracowanych szkodliwych nawyków prowadzenia samochodu. Nie można również ignorować jakichkolwiek stuków pochodzących z zawieszenia, gdyż mogą zwiastować niebezpiecznie usterki elementów nośnych nadwozia samochodu. W dzisiejszym artykule przedstawimy części, które wchodzą w ich skład.
Układ nośny samochodu tworzą: rama samochodu, elementy zawieszenia, osie oraz koła. Elementy nośne samochodu odpowiadają za jego stabilność oraz komfort zarówno kierowców, jak i pasażerów pojazdu. Producenci stosują w tym celu materiały, które pozwalają na uzyskanie bardzo sztywnej konstrukcji odpornej na działanie czynników mechanicznych. Jak jednak wiadomo, nie istnieją samochody idealne, a wraz z użytkowaniem samochodu często na wyeksploatowanych jezdniach elementy nośne ulegają zużyciu.
Rama nośna
Rama nośna to niezależny zespół elementów samochodu, który przenosi siły związane z przyspieszania, hamowania, siły boczne i odśrodkowe. Ramy nośne można podzielić na cztery grupy: niezależne (nieniosące), zespolone (półniosące), pomocnicze oraz dodatkowe. Rama podłużnicowa to pierwszy typ i jej budowa opiera się na dwóch belkach połączonych podłużnicami, które w starszych samochodach są podatne na korozję, pomimo iż powinny wykazywać się największą sztywnością. Belki mogą posiadać przekrój otwarty lub zamknięty. Producenci stosują wzmocnienia ramy podłużnicowej w postaci kątowników i wsporników. Biorąc za przykład części do Fiata Punto można zauważyć, że ceny tych elementów nie są wygórowane, dlatego w razie jakichkolwiek problemów należy zastąpić te części nowymi dla naszego bezpieczeństwa.
Ramy kratownicowe z kolei stosowane są głównie w samochodach sportowych, które narażone są na niesamowite przeciążenia. Cechują się niską masą, są jednak skomplikowane w konstrukcji, a tym samym kosztowne. Z kolei ramy pomocnicze wykorzystywane są w samochodach osobowych do podparcia jednostki napędowej lub przekładni kierowniczej.
Struktura samonośna
W skład układu nośnego wchodzi również w zależności od modelu struktura skorupowa, struktura szkieletowa lub struktura mieszana. Każda z nich ma inne właściwości nośne oraz parametry bezpieczeństwa na drodze. Warto pamiętać, że drzwi, zderzaki oraz pokrywy nie wchodzą w skład struktury samonośnej.