Jak co roku, instytut badania rynku J. D. Power and Associates, przeprowadza badania konsumenckie dot. satysfakcji z zakupionych produktów (w tym wypadku – samochodów). W tym roku zwycięzcą okazał się nikt inny, a Fiat 500.
J. D. Power and Associates przeprowadza od 2002 roku badania rynkowe, których celem jest ocenić stopień zadowolenia niemieckich kierowców z posiadanego samochodu.
W głosowaniu Fiat zgarnął dokładnie 81,8% głosów, co bezsprzecznie było najlepszym wynikiem w stawce. Warte zauważenia jest to, że Fiat rywalizujący w kategorii „minicar” załamał trwającą od kilku lat hegemonię samochodów produkcji niemieckiej lub japońskiej.
Na czym konkretnie polega wspomniane badanie? Otóż, ma ono formę ankiety, w której głosujący wypowiada się na temat 67 cech pogrupowanych w czterech kategoriach. Wartość satysfakcji wyrażana jest w procentach. Całość przypomina charakterystykę „średniej ważonej”, bowiem poszczególnym kategoriom dobiera się różne wartości. I tak, największe znaczenie (32%) ma atrakcyjność auta, tj. osiągi, design, komfort, funkcjonalność; kolejno jakość i niezawodność (26%), potem koszty eksploatacji, tj. zużycie paliwa, koszt ubezpieczenia, przeglądów i napraw (22%) i w końcu – zadowolenie z obsługi serwisowej (20%).
Opisywane badanie nazywa się „Vehicle Owner Satisfation Study” i jest przeprowadzane w Niemczech na podstawie 17 158 kwestionariuszy internetowych, w których kierowcy odpowiedzieli na szczegółowe pytania odnośnie ich samochodów. Kryterium przydziału był 2 letni okres posiadania oraz przebieg nie mniejszy niż 38 700 km. Samochody zostały podzielone na 9 kategorii, od aut małych do aut terenowych.
W tegorocznej edycji największy wpływ na wynik miała ocena konsumentów z Niemiec, która dotyczyła najbardziej istotnego kryterium, tj. satysfakcji z osiągów pojazdu, jego komfortu i stylistyki – w których Fiat 500 każdorazowo uzyskiwał maksymalną punktację. Dodatkowo, Fiat 500 okazał się konkurencyjny, jeśli bierzemy pod uwagę koszty użytkowania, samochód miejski Fiat wyróżnia się na tle pozostałych.