Fiat Bravo – samochód osobowy z segmentu aut kompaktowych produkowany przez włoski koncern Fiat w latach 1995 – 2001 (pierwsza generacja) oraz 2001 – 2012 (druga generacja)
Fiat Bravo I (1995 – 2001)
Pierwsza generacja Fiata Bravo była następcą modelu Tipo. Auto zostało po raz pierwszy zaprezentowane na Targach Motoryzacyjnych w Turynie w 1995 roku. Samochód zaprojektowano z myślą o osobach młodych, ceniących dynamiczną jazdę. Świadczy o tym między innymi wyposażenie Fiata Bravo w mocniejsze wersje napędowe w porównaniu do rodzinnej odmiany o nazwie Brava. Oba samochody wspólnie zdobyły prestiżową nagrodę Samochodów Roku 1996. W latach 1996 – 2000 auto było montowane w tyskich zakładach Fiata w Polsce.
W Fiacie Bravo pierwszej generacji zastosowano czterosuwowe, rzędowe jednostki napędowe o pojemności od 1,2 do 2 litrów. Wbrew pozorom jednostka o najmniejszej pojemności, która zadebiutowała w 1999 roku wcale nie prezentowała się najgorzej zarówno pod względem osiągów, jak i poziomu spalania. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h trwało zaledwie 12,5 sekundy, a prędkość maksymalna kształtowała się na poziomie niecałych 170 km/h. Dla miłośników dynamicznej jazdy stworzono dwulitrowe jednostki, z której najmocniejsza o mocy 154 koni mechanicznych osiągała pierwsze 100 km/h na liczniku w czasie 8 sekund, a prędkość maksymalna wynosiła aż 213 km/h. Z silników diesla rozchwytywana była wersja napędowa wyposażona w silnik 1.9 JTD z bezpośrednim wtryskiem typu Common Rail, który charakteryzował się wysoką kulturą pracy oraz pokaźnymi osiągami przy jednoczesnym zachowaniu niskiego poziomu spalania.
W 1999 roku samochód przeszedł facelifting, który zauważalny był głównie wewnątrz samochodu. Oprócz tego uzupełniono gamę silników o dwie wyżej opisanie jednostki napędowe. Dwa lata później zakończono produkcję pierwszej generacji Fiata Bravo wraz z debiutem modelu Stilo.
Fiat Bravo II (2007 – 2012)
Druga generacja Fiata Bravo zastąpiła niezbyt udanego Fiata Stilo. Auto zostało oficjalnie zaprezentowane w marcu 2007 roku podczas Targów Motoryzacyjnych w Genewie. Do polskich salonów Bravo trafiło około miesiąc po prezentacji.
Zaprojektowanie Fiata Bravo drugiej generacji kosztowało włoski koncern około 300 milionów euro. Co ciekawe kwota ta jest aż trzykrotnie niższa w porównaniu do poprzednika czyli Fiata Stilo (około 900 milionów euro). Wynikało to ze zmienionej polityki Fiata, który ponad wszystko zamierzał wypuścić do sprzedaży samochód, za który kierowcy będą gotowi zapłacić. Czkawką włoskiemu producentowi odbijał się model Stilo, który okazał się zbyt drogi dla rynku motoryzacyjnego.
Zmniejszenie kosztów zaprojektowania Fiata Bravo II w żadnym wypadku nie odbiły się na jego gorszym wykonaniu. Świadczy o tym między innymi wynik uzyskany przez włoski samochód w międzynarodowych testach zderzeniowych Euro NCAP, gdzie Bravo uzyskało maksymalny wynik.
Fiat Bravo II był oferowany wyłącznie w pięciodrzwiowej wersji nadwozia typu hatchback. Niektórzy twierdzą, że nadwozie Bravo II zostało zaprojektowane w przeciwieństwie do Fiata Stilo. Mają świadczyć o tym łagodne, opływowe kształty i smukła sylwetka, której w Stilo ciężko było się doszukać. Druga generacja Fiata Stilo była pierwszym samochodem z nowym, obowiązującym logo.
Obecnie auto dostępne jest w 12 wersjach napędowych – pięciu benzynowych oraz siedmiu wysokoprężnych. Była to nowa gama silników Fiata z rodziny MultiJet i MultiAir. W 2010 roku auto przeszło facelifting.
Fiat Bravo – opinie
Pierwsza generacja Fiata Bravo cieszyła się sporym zainteresowaniem wśród grupy docelowej obranej przez włoski koncern czyli młodych kierowców. Auto spisywało się dobrze i do dnia dzisiejszego jest częstym obiektem poszukiwań na rynku części zamiennych. Jedynym mankamentem wspomnianego modelu jest tendencja do korodowania, której ryzyko powstaje wraz z powiększającym się przebiegiem pokonanych kilometrów. Z kolei Fiat Bravo II był niezwykle ważnym modelem z punktu widzenia włoskiego przedsiębiorstwa. Po nieudanym technicznie i wizerunkowo Fiacie Stilo, który nieomal doprowadził producenta samochodowego z Turynu do bankructwa nadszedł czas na zatarcie złego wizerunku. Pomimo wielu pozornie awaryjnych zastosowań, jak choćby dwumasowe koło zamachowe Fiat Bravo nie należał do samochodów, które często gościły w warsztatach samochodowych i dlatego cieszył i nadal cieszy się dobrymi opiniami pośród kierowców.