FiatBlog.pl

Fiat Panda

Fiat Panda – auto produkowane przez włoski koncern FIAT od 1980 roku. Do tej pory światło dzienne ujrzały trzy generacje modelu – najnowszą rozpoczęto produkować w 2012 roku.

Fiat Panda I (1980 – 2003)

Fiat Panda pierwszej generacji w zamyśle miał zostać miejskim i tanim samochodem osobowym. Jego projektantem był Giorgetto Giugiaro, który otrzymał wytyczne, aby zarówno produkcja jak i części do Pandy były jak najtańsze. Dowodem są proste, pudełkowe kształty, tanie plastiki oraz proste szyby. Okazało się, że premiera Fiata Pandy I doskonale wkomponowała się w ówczesne potrzeby rynkowe, przez co auto było seryjnie nabywane przez osoby potrzebujące taniego, niewielkiego samochodu o niskim poziomie spalania, z przeznaczeniem do jazdy miejskiej. Od momentu premiery, czyli roku 1980 auto stanowiło uzupełnienie gamy modelów pomiędzy Fiatem Uno, a Fiatem 126.

Samochód posiadał trzydrzwiowe nadwozie. Z przodu był wyposażony w hamulce tarczowe, a z tyłu w hamulce bębnowe. W 1982 roku auto było dostępne w dziesięciu odmianach. Różniły się one pomiędzy sobą głównie mocą oraz odmianą silnika. W czerwcu 1983 roku zaprezentowano Fiata Pandę z napędem na cztery koła. W lipcu 1986 roku do oferty wprowadzono silniki z rodziny FIRE. Jednostka o pojemności 652 cm2 została zastąpiona poprzez 769 cm2, zaś 903 cm2 na 999 cm2. Oba silniki były chłodzone cieczą. Jeszcze w tym samym roku zaprezentowano pierwszy silnik Diesla o pojemności 1.3 litra i mocy 36 KM. Produkcja Fiata Pandy I trwała do 2003 roku.

Fiat Panda II (2003 – 2013)

Produkcję Pandy drugiej generacji uruchomiono w roku 2003 w polskiej fabryce Fiata w Tychach. Już w niecały rok od momentu debiutu auto zostało wybrane Samochodem Roku 2004 w Europie. Auto jest pięciodrzwiowym, miejskim pojazdem osobowym przeznaczonym do segmentu A. Samochód oferowany jest wraz z czterema wersjami silnikowymi – trzech benzynowych: 1.1 8V Fire (54 KM), 1.2 8V Fire (60 KM) oraz 1.4 16V (100 KM) oraz jednym silnikiem diesla o pojemności 1.3 litra 16V Multijet o mocy 70 KM.

Mocną stroną Fiata Pandy drugiej generacji jest funkcjonalność w połączeniu z niskimi kosztami zakupu i utrzymania. Samochód jest doskonałym rozwiązaniem dla osób, które szukają taniego auta, które będzie służyło do przemieszczania się po mieście. Na pochwałę zasługuje również wnętrze Pandy, które nie dość, że jest przestronne to dodatkowo wszelkie materiały, które zostały użyte do jego wykończenia wyróżniają się na tle konkurencji. Standardowa przestrzeń bagażowa wynosi 206 litrów, a po złożeniu tylnej kanapy osiąga poziom aż 800 litrów możliwego załadunku.

Auto jest stabilne w prowadzeniu. Krótkie, miejskie przełożenia gwarantują dynamiczną jazdę w zakresie niższych obrotów. Słabsze jednostki napędowe, w które może zostać wyposażone Fiat Panda drugiej generacji nie zapewniają niesamowitych wrażeń z jazdy, ale to nie jest celem włoskiego koncernu. Niestety w parze z niewielką mocą nie idzie ilość spalanego paliwa, przez co benzynowa odmiana Pandy o pojemności 1.2 litra jest w stanie spalić nawet do 10 litrów / 100 km w cyklu miejskim. Znacznie lepiej jest zaopatrzyć się w mocniejsze silniki (1.4 benzyna oraz 1.3 diesel), gdyż oprócz dodatkowych koni mechanicznych możemy zaoszczędzić na spalaniu.

Fiat Panda III (2012 – )

Trzecia generacja Fiata Pandy została zaprezentowana we wrześniu 2011 roku, a sprzedaż rozpoczęto w lutym 2012. Auto jest następcą drugiej generacji Fiata Pandy. W porównaniu z poprzednikiem samochód jest dłuższy o 11 centymetrów.

Patrząc na sylwetkę Fiata Pandy III można zauważyć, że Włosi nie chcieli wprowadzać rewolucji. Wiele osób, które miało styczność z najnowszą Pandą złośliwie twierdzi, że jest to tylko i wyłącznie odświeżona wersja drugiej generacji. W wielu aspektach trudno im nie przyznać racji. Wewnątrz auta dominują kształty zaokrąglonych kwadratów. Najciekawiej prezentują się w wersji Longue, gdzie zestawienie jasnego wnętrza z ciemnym panelem może spodobać się wielu krytycznym dotąd osobom wobec włoskiego koncernu.

W podstawowej wersji Fiata Pandy trzeciej generacji otrzymujemy benzynowy silnik o pojemności 1.2 litra. Pomimo stosunkowo niewielkiej wagi pojazdu, która wynosi około 1000 kg, 69 koni mechanicznych jakie wytwarza wspomniana jednostka napędowa może być niewystarczalnie nie tylko dla osób, które preferują dynamiczną jazdę. Nie najlepsze osiągi nie przekładają się na niskie zużycie paliwa, które w przypadku silnika 1,2 69 KM wynosi około 9 litrów w mieście. Znacznie lepszym rozwiązaniem wydaje się być zasilany olejem napędowym silnik 1.3 MultiJet, który nie dość, że zapewnia wyraźnie lepsze osiągi to dodatkowo odwdzięczy się niższym spalaniem paliwa.

Fiat Panda – opinie

Poprzez wszystkie trzy generacje Fiata Pandy możemy zauważyć, jakimi dokonaniami technicznymi może pochwalić się włoski koncern. Pierwsza generacja stanowiła typowo budżetowy projekt, który znalazł zaskakująco wielu odbiorców. Nie mniejszym zainteresowaniem cieszyła się nowsza Panda, której produkcję rozpoczęto w 2003 roku. Klientami drugiej generacji Pandy były jednak w dużej mierze firmy ze względu na niskie koszta eksploatacyjne tych pojazdów. Fiat Panda III sprawnie wyzbył się tych stereotypów i stanowi niezwykle atrakcyjny samochód do użytkowania przez każdego – niezależnie od wieku, czy wykonywanego zawodu. Fiat Panda to samochód lubiany. Obok ogromnego sukcesu jakim cieszył się Fiat 500 wydaje się, że to właśnie Panda zajmuje drugie miejsce pod względem popularności aut włoskiego koncernu.

Exit mobile version