Fiat Punto – model miejskiego samochodu produkowanego przez włoski koncern FIAT od 1993 roku. Do tej pory zaprezentowano trzy generacje Fiata Punto.
Fiat Punto I (1993 – 1999)
Pierwsza generacja Fiata Punto została zaprezentowana w 1993 roku. Samochód miał zastąpić wysłużony, aczkolwiek udany model Uno. Przez trzy lata – od roku 1996 do 1999 Fiat Punto montowany był w polskich zakładach Fiata w Tychach. Auto dostępne jest w dziewięciu wersjach silnikowych – w tym cztery silniki diesla. Samochód można było zakupić w trzy i pięciodrzwiowej wersji nadwozia. W 1995 roku Fiat Punto I został wybrany samochodem roku.
Charakterystycznym znakiem rozpoznawalnym pierwszej generacji Fiata Punto były pionowo umieszczone światła tylne. Auto do dnia dzisiejszego stanowi łakomy kąsek dla wielu kierowców poszukujących taniego w eksploatacji samochodu na rynku wtórnym. Za kilka tysięcy można otrzymać solidne auto, które zaskakuje trwałością oraz poziomem cenowym części zamiennych, które dostępne są na każdym kroku. Punto (z włoskiego „kropka”) produkowane było do 1999 roku we włoskiej fabryce Fiata w miejscowości Melfi.
Fiat Punto II (1999 – 2012)
Druga generacja popularnej „kropki” ujrzała światło dzienne jeszcze w 1999 roku. W tym roku Fiat obchodził stulecie istnienia koncernu. Jeszcze w latach dziewięćdziesiątych szefostwo włoskiego koncernu przyjęło zasadę 6×2, co oznaczało, że dwie generacje konkretnego modelu mają zostać stworzone w oparciu o tą samą płytę podłogową, na której produkowane będą przez okres co najmniej sześciu lat. Zatem Fiat Punto II pod względem technicznym niewiele różnił się od swojego poprzednika.
Znacznie więcej zmian dotyczyło wnętrza oraz sylwetki samochodu. Zmianom uległy kształty reflektorów – z tyłu nadano im bardziej „kanciasty” kształt. W 2003 roku auto przeszło facelifting, który w dużej mierze dotyczył przodu auta. W zauważalny sposób zwiększono reflektory. Wprowadzono również dwa nowe silniki – benzynowe 1.4 16V o mocy 96 KM oraz diesla 1.3 MJ 70 KM. Wersja poliftingowa pod października 2005 roku produkowana była przez serbskie zakłady Zastava w Kragujevacu jako Zastava 10. Samochód podobnie jak Fiat Punto oferowany był w 3-drzwiowej oraz 5-drzwiowej wersji nadwozia. Produkcja Fiata Punto drugiej generacji oficjalnie została zakończona i zastąpiona trzecią generacją zwaną Grande Punto.
Fiat Grande Punto (2005 – 2012)
Fiat Grande Punto po raz pierwszy zaprezentowany został podczas targów motoryzacyjnych w Turynie w 2005 roku. Dzięki wspólnej płycie podłogowej z czwartą generacją Opla Corsy samochód znacznie urósł w porównaniu do swojego poprzednika. Auto zyskało uznanie zwłaszcza wśród kierowców Europy Zachodniej. Spośród prestiżowych nagród otrzymanych przez Grande Punto warto wymienić tytuł „Złotej kierownicy” nadany w 2005 roku przez prestiżowy, niemiecki magazyn motoryzacyjny Autobild, „Samochodu Europy 2006” we Włoszech oraz „Samochodu miejskiego 2005” we Francji.
Samochód w sprzedaży dostępny był w sześciu wersjach wyposażeniowych. Odmiana Fresh dostępna jest wyłącznie w zestawieniu z trzydrzwiowym nadwoziem oraz silnikiem 1.2 litra o mocy 65 KM. Oprócz tego Fiat oferuje charakterystyczne dla koncernu odmiany oznaczone jako Active, Energy, Dynamic oraz Emotion. Dodatkowo Fiata Grande Punto można było nabyć w wersji wyposażeniowej Sport dostępnej z silnikiem benzynowym 1.4 T-Jet o mocy 120 KM lub silnikiem diesla 1.9 JDT generującym moc z rzędu 130 KM, który był najmocniejszą z oferowanych jednostek napędowych.
Fiat Punto – opinie
Fiat Punto jest jednym z najbardziej rozpoznawalnych samochodów włoskiego koncernu. Pierwsza generacja modelu, która zadebiutowała w 1993 roku cieszy się do dnia dzisiejszego ogromnym zainteresowaniem wśród klientów na rynku wtórnym. Fiat Punto II nie różnił się wiele od swojego poprzednika, ale głównie poprzez krótszy czas obecności na rynku motoryzacyjnym aktualnie na drogach można spotkać więcej egzemplarzy drugiej generacji modelu. Najczęstszymi nabywcami Fiata Punto są młodzi kierowcy, którzy cenią sobie w tym samochodzie niskie koszta eksploatacji. Dla niektórych jednostek napędowych wyniki spalania są niezwykle niskie, a to w połączeniu z niewielkimi cenami części zamiennych czynią poszczególne generacje Fiata Punto autem niezwykle atrakcyjnym.
oj ale czas szybko leci pamiętam jak wychoziła dopiero pierwsza wersja tego autka, i każdy chciał ją mieć,a teraz już zrobili jej nowsze modele
W przypadku Punto I brakuje mi informacji o trzeciej wersji nadwoziowej- Punto Bertone, czyli kabriolet. Pozostałe generacje pozbawione były tej wersji.