Fiat Stilo – samochód osobowy produkowany w wersji trzy i pięciodrzwiowej przez włoski koncern Fiat w latach 2001 – 2010.
Fiat Stilo (2001– 2010)
Fiat Stilo miał być pewnego rodzaju rewolucją przygotowaną przez producenta samochodowego z Turynu. Auto zdecydowanie odcięło się od swoich poprzedników czyli Fiata Bravo/Bravy, a wszystkie modele te łączyła jedna, wspólna cecha – zróżnicowanie odmian nadwozia. Pięciodrzwiowa wersja Fiata Stilo miała pełnić rolę samochodu rodzinnego, natomiast odmiana trzydrzwiowa była krótsza, niższa i posiadała znacznie bardziej wyrazistą linię nadwozia co sprawiało, że przeznaczona była głównie dla młodych kierowców. Oprócz tego, Stilo oferowane było także w odmianie Multi Wagon (czyli kombi), które charakteryzowało się jeszcze największą przestrzenią bagażową spośród wszystkich wersji.
Włosi za wszelką cenę chcieli stworzyć samochód, który nawiąże realną rywalizację z mocną konkurencją niemiecką. Najlepiej świadczy o tym bogate wyposażenie poszczególnych wersji wyposażeniowych. Już w podstawowych odmianach mogliśmy liczyć na ABS, wspomaganie nagłego hamowania, sześć poduszek powietrznych, elektrycznie sterowane szyby oraz lusterka, komputer pokładowy oraz radio z CD/MP3. Z kolei w opcji można było dobrać kolejne dwie poduszki powietrzne, nawigację satelitarną z ekranem dotykowym o rozmiarze 7”, ksenony oraz elektrycznie sterowane przednie fotele.
Jeżeli chodzi o dostępne jednostki napędowe to zdecydowanie większą popularnością cieszyły się silniki diesla. Szczególnym zainteresowaniem cieszył się silnik 1.9 JTD o różnych wariantach mocy w zakresie od 80 do nawet 150 KM. Posiadały one wtrysk bezpośredni typu Common Rail czym wyprzedzały konkurencję. Natomiast niezbyt ciekawie wyglądał silnik benzynowy, który padł ofiarom downsizingu. Mowa tu o jednostce napędowej o pojemności 1,2 litra, która generowała aż 80 KM mocy. Niestety nie przekładało się to na osiągi, a dodatkowo w zestawieniu z silnikami diesla negatywnie odbijało się na wynikach spalania.
Fiat Stilo – opinie
Można stwierdzić, że konstruktorzy Fiata Stilo „przedobrzyli”. Włoski koncern z czystym sumieniem przyznaje się do tego, że nie jest to najbardziej udany samochód w historii firmy. Dlaczego? Elektryka często lubi zawodzić, a benzynowe jednostki napędowe, które znajdują się pod maską Stilo nie należą do czołówki segmentu. Samochód od momentu debiutu rynkowego nie należał do tanich, a niektórzy nie potrzebowali tak bogato wyposażonych wersji podstawowych modelu. Mimo wszystko, Fiat Stilo jest nadal często spotykany na polskich drogach, głównie w wysokoprężnych odmianach napędowych.