FiatBlog.pl

Fiat Uno

Fiat Uno – samochód produkowany przez koncern FIAT od 1983 roku. Do tej pory światło dzienne ujrzały cztery generacje modelu. Pierwsza generacja została wybrana samochodem roku 1984.

Fiat Uno I (1983– 1989)

Oficjalna prezentacja Fiata Uno pierwszej generacji nastąpiła 20 stycznia 1983 roku. Auto od momentu rozpoczęcia sprzedaży dostępne było w siedmiu wersjach silnikowych. Od października 1983 roku samochód dostępny był również dla kierowców z Ameryki Południowej – najpierw w Brazylii, a następnie w Argentynie. W tamtejszych regionach znany był także w wersji kombi o nazwie Fiat Elba. Na pozostałych rynkach ta wersja nadwozia nazwana została nazwana „Duna Weekend”.

W Europie samochód oferowany był z nadwoziem trzy i pięciodrzwiowym. Masa własna pojazdu zaczynała się od 711 kg i wzrastała w zależności od wersji wyposażeniowej. W hatchbacku pojemność bagażnika wynosiła 270 litrów. Produkcja pojazdu zakończyła się w roku 1989 w związku z rozpoczęciem produkcji Fiata Uno drugiej generacji.

Fiat Uno II (1989 – 2002)

Początkowo włoski koncern zamierzał jedynie odświeżyć dobrze sprzedające się Uno I poprzez zabieg faceliftingu. Oprócz wyglądu zewnętrznego auto stało się bardziej komfortowe wewnątrz. Dodatkowo uzupełniono gamę silników o mocniejsze i nowocześniejsze jednostki napędowe. Np. silnik 1.1 został zastąpiony nowszym FIRE (Fully Integrated Robotized Engine), a do silnika 1.3 dorzucono 100 decymetrów sześciennych pojemności. Obie jednostki napędowe występowały w odmianie turbo.

Najciekawiej na tle wszystkich wersji wyposażeniowych i silnikowych wypadała odmiana zaopatrzona w silnik o pojemności 1.5 litra, która oprócz dynamicznej jazdy zapewniała w standardzie klimatyzację, szyberdach, szyby sterowane elektrycznie oraz welurową tapicerkę.

Tak poważne zmiany sprawiły, że Fiat Uno został oznaczony mianem drugiej generacji modelu. Samochód produkowany był między innymi w polskich zakładach Fiata w Bielsku-Białej w latach 1994-2000 oraz w Tychach 2000-2002.

Fiat Uno III (2001 – 2010)

Trzecia generacja Fiata Uno została zaprezentowana w 2001 roku. W Brazylii auto sprzedawane jest z benzynowo-alkoholowym silnikiem o pojemności skokowej równej 1000 centymetrów sześciennych pod nazwą Fiat Mille Fire. W odmianie eksportowej samochód znany jest jako Uno Fire, które zasila mocniejsza jednostka napędowa 1.3 litra. W latach 2004-2005 auto przeszło drobne zmiany stylistyczne.

Odświeżony model dostępny jest głównie na rynku południowo-amerykańskim, ale można go spotkać również w niektórych krajach Afryki. Pod jego maską można również znaleźć silnik 1.0 FireFlex, który przystosowany jest do niezwykle popularnego paliwa, jakie powszechnie stosowane jest w krajach Ameryki Południowej czyli benzyny z dodatkiem alkoholu. Rekreacyjna odmiana Fiata Punto trzeciej generacji nazwana została Mille Way. Tylko w Brazylii corocznie linie produkcyjne opuszcza przeszło 150 tysięcy egzemplarzy tego modelu.

Fiat Uno IV (2001 – 2010)

Produkcja czwartej generacji Fiata Uno również odbywa się w Brazylii w miejscowości Betim. Auto po raz pierwszy zostało zaprezentowane w roku 2009. Samochód został stworzony w oparciu o skróconą płytę podłogową Fiata Punto Evo oraz Opla Corsy. Z przodu pojazdu można zauważyć trzy charakterystyczne otwory znane z pierwszej generacji Fiata Pandy. Odmienne wersje modelu mają zostać przeznaczone na rynek europejski oraz chiński.

W Brazylii poprzez stosowanie paliwa benzynowo-alkoholowego auto dostępne jest w dwóch odmianach silnikowych typu Fuel-Flex. Słabsza, popularniejsza wersja o pojemności 1000 centymetrów sześciennych generuje moc z rzędu 75 KM. Większy 1.4 rozwija moc maksymalną o około 10 koni mechanicznych większą.

Fiat Uno – opinie

Fiat Uno to samochód, który cieszy się popularnością zwłaszcza w Brazylii oraz Argentynie. Właśnie dlatego dwie ostatnie generacje modelu produkowane i sprzedawane są głównie bądź wyłącznie na rynkach Ameryki Południowej. W Polsce niezwykle popularna była druga generacja Fiata Uno, która była niezwykle praktycznym i oszczędnym autem. Podstawową zaletą drugiej Fiata Uno II była prosta konstrukcja oraz powszechny dostęp do części zamiennych. W Polsce opinie na temat drugiej generacji są przychylne, przez co praktycznie każda osoba, która miała styczność ze wspomnianym modelem mile wspomina kilometry pokonane tym autem.

Exit mobile version