Może się wydawać, że współczesne samochody produkowane z użyciem najnowszych dostępnych technologii są idealnie dopracowane pod względem mechanicznym. O ile z bezpieczeństwem oraz komfortem podróżowania jest nie najgorzej, o tyle kwestie techniczne wielu aut dostępnych na rynku motoryzacyjnym pozostawiają wiele do życzenia. Które modele samochodów uznano w 2017 roku za najbardziej awaryjne? Sprawdźmy.
Niechlubna elita
Co roku wiele firm analitycznych tworzy rankingi dotyczące światowego rynku motoryzacyjnego. Jedną z głównych kategorii branych pod uwagę jest awaryjność aut, szczególnie tych kilkuletnich. Zestawiając kilka topowych, corocznych rankingów (raport Dekra, TUV, J.D. Power), wyłoniliśmy czołówkę najbardziej awaryjnych samochodów jeżdżących po europejskich drogach.
Fiat
Włoski Fiat nie uchodzi na rynku motoryzacyjnym za zbyt innowacyjną markę. Uznawany jest raczej jako dość przewidywalny oraz niedrogi w eksploatacji i serwisowaniu samochód. Części do Fiata są stosunkowo tanie i powszechnie dostępne. Mimo tego, koncern FCA wciąż zmaga się z kryzysem, a marka Fiat nigdy nie należał do bezawaryjnych. Według badań, najbardziej awaryjnym podzespołem Fiata pozostaje jednostka napędowa, w które zazwyczaj uszkodzeniu ulegają cewki zapłonowe. Słabym punktem włoskiego samochodu jest również zawieszenie zarówno przednie, jak i tylne (np. pękanie sprężyn, usterki łączników stabilizatora, uszkodzenia tulei tylnej belki), a także końcówka drążka kierowniczego oraz dwumasowe koło zamachowe. Duża awaryjność modeli włoskiej marki skutkuje jej niską ceną, a tym samym zakup części do Fiata nie zrujnuje kieszeni właściciela Fiata.
Chevrolet
Samochody marki Chevrolet, szczególnie te kilkuletnie, borykają się zazwyczaj z wadliwymi przewodami paliwowymi. Kierowcy narzekają również na częste awarie systemu ABS, kiepską powłokę lakierniczą, wadliwe synchronizatory skrzyni biegów oraz sprzęgła. Do listy można dołączyć również częste usterki alternatora, pompy paliwa oraz pompy wody, a także problemy z układem hamulcowym, chłodnicą oraz uszczelkami wału korbowego. Według badania, w autach Chevrolet, legitymujących się przebiegiem ponad 200 000 km, pojawiają się awarie przekładni kierowniczej.
Citroen
Francuska marka Citroen od dawna jest uważana za jedną z najbardziej awaryjnych na rynku. Szczególnie małe, kompaktowe samochody miejskie tej marki mają długa listę technicznych niedociągnięć, sprawiających dużo problemów kierowcom podczas codziennej eksploatacji. Do najczęstszych awarii w samochodach marki Citroen, według europejskich badań, zalicza się: uszkodzenia mocowań układu wydechowego, usterki zacisków i tarcz hamulcowych, uszkodzenia resorów i łożysk tylnej belki, problemy z cięgnami manualnej skrzyni biegów, luzy układu kierowniczego, nieszczelności układu chłodzenia oraz częste problemy z szeroko rozumianą elektryką.
Dacia
Rumuńska marka Dacia szturmem wdarła się na europejskie salony motoryzacyjne, zdobywając dużą rzesze swoich odbiorców. Swój sukces zawdzięcza przede wszystkim koncernowi Renault, który objął patronat nad projektowaniem oraz produkcją rumuńskich samochodów osobowych. Jednak pomimo wielu widocznych zalet aut marki Dacia równie dostrzegalne są jej wady, szczególnie techniczne. Użytkownicy samochodów Dacia skarżą się przede wszystkim na problemy z jednostkami napędowymi, a szczególnie z cewkami zapłonowymi, silniczkami krokowymi, wyciekami z silnika oraz skrzyni biegów, a także z pompą paliwa. Częste usterki dotykają również mechanizmu otwierania elektrycznych szyb oraz centralnego zamka. Standardową awarią Dacii jest rozszczelnienie się spojenia pomiędzy tłumikiem a reaktorem katalitycznym, problem z alternatorem oraz sonda lambda. Słabym punktem wielu modeli rumuńskiej marki są drążki układu kierowniczego.
Bardzo ciekawy artykuł i statystyki.
Co do kiepskiego zawieszenia w Fiacie zgadzam się w pełni
Używam Fiatów od wielu lat i złego słowa na te samochody nie powiem.
jak ma ładnie wyglądać to wypada też dorzucić jakieś fajne felgi no i oczywiście dobre ogumienie