FiatBlog.pl

Niezawodne, miejskie auto dla wielu pokoleń

Produkcja Fiata Panda ma długą historię i bez wątpienia wpisała się we współczesny motoryzacyjny świat typowych samochodów miejskich. Auto zaprojektowane przez Giorgetto Giugiaro zyskało rzesze swoich zagorzałych fanatyków, jednak i tak, wydawać by się mogło, bezkonkurencyjny pojazd w swej klasie posiadał swoje słabe strony.

Preferowany przez rodziny

Fiat Panda, swego czasu, był najchętniej kupowanym samochodem zazwyczaj przez mniej zamożne rodziny, którym zależało przede wszystkim na nowym samochodzie oraz na gwarancji producenta. Produkowany od 1980 roku, mały i zwinny Fiacik spełniał wszystkie te kryteria, dlatego też przez dekady był w czołówce najczęściej wybieranych przez kierowców samochodów w swojej kategorii.

Ekonomiczny i praktyczny

Niewątpliwymi zaletami Fiata Pandy były na pewno ekonomiczność oraz praktyczność w codziennym użytkowaniu. Jednak dla wielu marka Fiat kojarzyła się od lat z autami o podwyższonym ryzyku awaryjności. O ile w większości przypadków nie miało to pokrycia w rzeczywistości, o tyle Fiat, również model Panda, nie był pozbawiony mankamentów.

Druga strona medalu

Na pewno jednostki napędowe Fiata zamontowane w Pandzie nie należały do szczególnie awaryjnych, lecz ich główną wadą były uszczelki znajdujące się pomiędzy silnikiem a skrzynią biegów. Na szczęście, takie części do Fiata Panda są naprawdę tanie i powszechnie dostępne zarówno w stacjonarnych punktach sprzedaży, jak i w ofercie sklepów online. Inną częstą usterką tych samochodów była awaria pompy paliwa, która, najczęściej, powodowała gaśnięcie jednostki napędowej nawet podczas jazdy.

To, z czym można mieć problem podczas codziennej eksploatacji Fiata Pandy każdej generacji, to bez wątpienia alternatory. Najczęściej informują o tym zapalające się kontrolki awarii ładowania. Może dojść również do zanieczyszczenia przepustnicy olejem. Wówczas kierowca ma problemy z obrotami silnika oraz głośną pracą jednostki napędowej.

Piętą achillesową Fiata Panda jest jednak zawieszenie. Po przejechaniu około 50 tys. km łączniki stabilizatora, sworznie wahaczy, sprężyny czy też amortyzatory wymagają szybkiej i fachowej wymiany. To najsłabsze elementy tego miejskiego autka z Półwyspu Apenińskiego, na które należy zwracać największą uwagę.

Zawsze sprawdzamy stan techniczny

Fiat Panda to niemal doskonały miejski samochód rodzinny, który zaskakuje nie tylko osiągami, ale również nad wyraz dobrym komfortem jazdy. Decydując się na zakup Pandy z tzw. drugiej ręki pamiętajmy jednak o dokładnym sprawdzeniu jej historii serwisowej oraz dokładnych, naocznych oględzinach elementów, podzespołów oraz układów wspomnianych powyżej.

Exit mobile version